Netwerkcafé Nijmegen: ‘Leerplaatsprofielen bieden duidelijkheid’

Sinds de start in september 2010 werkt de Netwerkschool van ROC Nijmegen zeer nauw samen met regionale zorginstellingen, waaronder Pantein en DichterbijZe ontwikkelen samen onderwijs, voeren het uit en toetsen het. Met als uiteindelijke doel dé vakman/vakvrouw van de toekomst op te leiden: iemand die flexibel, ondernemend en gemotiveerd is om een leven lang te leren.

Studenten, docenten en het werkveld in bespreking

Tijdens het Netwerkcafé op 28 februari kwamen zo’n 80 studenten, docenten en medewerkers van de twee zorginstellingen samen om het over leerplaatsprofielen te hebben: documenten waarin dié kenmerken van de werksituatie zijn beschreven die relevant zijn voor het leren van de student. Een verslag van een ontmoeting tussen onderwijs en praktijk.

‘Wij willen geen school zijn, maar een samenwerkingsverband tussen het onderwijs en de praktijk.’ Dagvoorzitter Helma Meeussen opent het Netwerkcafé met het benoemen van het grote doel van de Netwerkschool Nijmegen. Gert-Jan Jacobs, teammanager Zorg & Welzijn, sluit daarop aan: ‘We willen eigentijds onderwijs aanbieden, zodat we leerlingen opleiden tot ondernemende medewerkers. En wij zijn niet de enigen die dat wensen. Ook Pantein, Dichterbij en andere regionale zorginstellingen willen vooruit. We hebben elkaar daarin dan ook gevonden.’

De invoering van leerplaatsprofielen

Om het onderwijs nog meer op de praktijk aan te laten sluiten en het onderwijs meer vraag- dan aanbodgericht te laten zijn, hebben de instellingen leerplaatsprofielen opgesteld. Daarin vindt de student informatie over de visie en missie van de organisatie, maar ook over de stageafdeling zelf. Ook staat in de leerplaatsprofielen hoe de begeleiding geregeld is en wat wanneer getoetst wordt. Het document maakt duidelijk welke onderwijsmodules ondersteunend of zelfs nodig zijn om de praktijktoetsen te kunnen halen. Door de leerplaatsprofielen kan de student bepalen welke stageplaats hem aanspreekt. De profielen zorgen ervoor dat de student de keuze en volgorde van de aangeboden onderwijsmodules kan bepalen, zodat het onderwijs optimaal aansluit op de stage.

Talkshow Oomen & Moonen

Docenten Els Oomen & Ineke Moonen nodigen enkele betrokkenen bij hen aan tafel uit om de eerste ervaringen met de leerplaatsprofielen te delen. Als eerste schuiven de medeontwikkelaars Peter Daemen (Pantein) en Peter Flodrop (teamleider Futura Maartenshof/Pantein) aan. Daemen vindt het fijn om mee te mogen denken. ‘Wij willen mensen binnenkrijgen die weten waar ze over praten; die iets weten over ziektebeelden.’ Flodrop vult hem aan: ‘We kwamen er al gauw achter dat we vonden dat mensen vaardigheden én competenties moeten hebben. Welke houding moet iemand hebben om bij ons te kunnen werken?’ Daemen: ‘Het is belangrijk het juiste beeld te schetsen. Het werken met mensen met probleemgedrag spreekt weinig studenten aan. Maar achteraf blijkt het hen reuze mee te vallen. We moeten dan ook de juiste woorden in het leerplaatsprofiel gebruiken.’

Docente Ingrid Lagarde legt uit dat de studenten hun stageplaats vorig jaar al gekozen hebben op basis van de leerplaatsprofielen. ‘En nu zijn we weer een stap verder: we hebben de profielen gekoppeld aan lessen en competenties.’ Studente Milou: ‘ Zo kun je kiezen wat je aanspreekt en ben je nog gemotiveerder.’ Lagarde: ‘Iedereen heeft zijn eigen werkplek uiteindelijk in de klas gepresenteerd zodat ook de anderen een breder beeld krijgen.’

Tijd voor discussie

Maar wat is nu de meerwaarde van het leerplaatsprofiel? En hoe kunnen we de samenwerking tussen onderwijs nog meer optimaliseren? Over die twee vragen gaat de zaal daarna in discussie. Frans Cordeweners (Dichterbij): ‘Studenten weten bijzonder goed wat ze willen; ze hebben kritische noten die wij graag willen horen. Zo geven ze aan dat innovaties soms wel erg snel worden ingevoerd: soms zo snel dat ze het af en toe nog niet snappen.’ Eerstejaars studente Sandra: ‘In het begin was best onduidelijk wat ons te wachten staat. Maar door dit café weten we steeds beter hoe de school werkt. En dat geeft meer rust.’

Dagvoorzitter Helma Meeussen sluit de dag af: ‘We zitten in een groeiproces. Maar dankzij jullie gaan we de goede kant op! Dank daarvoor.’

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Delicious
  • Digg
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Print

2 reacties op “Netwerkcafé Nijmegen: ‘Leerplaatsprofielen bieden duidelijkheid’

  1. Pingback: Netwerkcafé februari 2012 over leerplaatsprofielen

  2. Pingback: ‘Flexibiliteit onderwijs en verbinding met werkveld kracht Netwerkschool’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>