Ontdekken en ondernemen bij Netwerkschool Twente

MBO_City 2013, Cinemec Ede, 25 november.Successen bij de opleiding Bouw en Infra – dat namens ROC van Twente meedoet aan de Netwerkschool – zijn doorgaans heel tastbaar. De opgedane kennis en kunde zijn immers terug te zien in projecten die je kunt aanraken of waar je zelfs doorheen kunt wandelen. Studenten van deze Netwerkschool presenteerden op MBO City enkele successen van steen en hout.

Ze zijn talrijk, divers en aansprekend: de projecten van de Netwerkschool Twente. Van klein tot groot. Van specifiek voor eerstejaars tot ideaal voor eindejaars. Zo maakten Abdullah en Ruben, allebei net begonnen aan hun opleiding, een zogeheten Kamishibai, een ‘vertelkastje’ voor peuters. ‘We hebben dit project samen met een onderwijsassistente opgezet’, vertelt Ruben, terwijl hij een piepklein theatertje van multiplex laat zien. ‘Dit is ons ontwerp. We hebben eerst goed geluisterd naar onze klant en zijn daarna aan de slag gegaan. Nu zijn we zover dat we de Kamishibais kunnen verkopen.’

Twents ondernemerschap
Jurgen en Bart hebben zich op een totaal ander project mogen storten. Zij ontwierpen voor het Haakbergse Museum Buurtspoorweg (MBS) een zogeheten retirade, een ouderwets toiletgebouwtje uit de tijd dat er nog geen riool was, maar de wc was aangesloten op een tank in de grond. ‘We hebben eerst uitgebreid met de klant gesproken om diens wensen boven tafel te krijgen’, vertelt Bart. ‘Daarna hebben we schetsen gemaakt en onze ideeën op papier gezet. Dit hebben we weer besproken, waarna er een voorlopig ontwerp kwam, gevolgd door een bestektekening. Ook de vergunningaanvraag hebben wij geregeld.’ ‘De uitvoering gebeurt door SBB Enschede’, vult Jurgen aan. ‘Ook studenten, dus. Dat is Twents ondernemerschap: samenwerken in elkaars belang.’

Vissersuitstraling
Het volgende presentatieduo, Wouter en Frank, heeft ook een fraai project gerealiseerd: het ontwerp voor de verbouwing en uitbreiding van het dorpshuis ’t Trefpunt in Daarleveen. Wouter: ‘Er was weinig budget. De gemeente wilde weliswaar investeren, maar dan moest het wel een leerbouwplaats worden. Wij hebben het bouwontwerp en de werktekeningen gemaakt.’ Frank: ‘Het moest een “vissersuitstraling” hebben, maar toch modern zijn, met veel glas voor de lichtinval. We hebben zelf bedrijven benaderd om de begroting sluitend te krijgen. Daarbij hebben we gebruik kunnen maken van een rekenprogramma van een van de deelnemende bedrijven. Deze zomer is de bouw gestart. Te beginnen bij de fundering. Die moest helemaal uitgegraven worden om de grond draagkrachtig te maken. Je kunt dus gerust zeggen dat dit een groot project is. Groot én leerzaam!’

Student Riemer mag als laatste een presentatie geven. Hij zegt enkele keren letterlijk dat hij erg zenuwachtig is, maar hij weet wel prima onder woorden te brengen wat de masterclass Ondernemerschap die hij heeft gevolgd voor hem betekent. ‘Studenten willen graag ondernemen. Zeker nu, omdat het helemaal niet goed gaat in de bouw’, vertelt hij. Om vervolgens zijn plannen voor de toekomst te belichten: een eigen bedrijf opzetten op het gebied van ‘schone grond bepalingen’. De ambitie spat er bij deze zenuwachtige jongen van af. Dat zit duidelijk in het DNA van de Netwerkschoolstudent.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Delicious
  • Digg
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Print