Studenten Netwerkschool Nijmegen: initiatiefrijk, ondernemend en zelfstandig

MBO_City 2013, Cinemec Ede, 25 november.Bij Netwerkschool Nijmegen is het onderwijs vraaggericht in plaats van aanbodgericht. De praktijk – zorgorganisaties als Pantein en Dichterbij – is leidend. En de student? Die vaart er wel bij.
Het is opvallend druk bij de presentatie van Netwerkschool Nijmegen. Wellicht dat de verhalen van SintLucas, Netwerkschool Twente en Helicon Velp eerder op deze dag voor de nodige reuring hebben gezorgd. De Netwerkschool maakt tijdens MBO City veel nieuwe vrienden. Dit gebeurt ook het komende uur, met dank aan de studenten Rachel, Kim, Sylvana en Sandra – twee eerstejaars en twee vierdejaars. Maar voordat zij het presentatiestokje overnemen, doet programmamanager Gert-Jan Jacobs uit de doeken wat de sleutelbegrippen zijn voor het onderwijs in zijn Netwerkschool: een zeer intensieve samenwerking met enkele grote regionale zorgorganisaties en een ondernemende houding van studenten. ‘Als je echt gemotiveerd bent, kun je bij ons een prachtige opleiding volgen.’

Ingroeien
Dan zijn de studenten aan de beurt. Sandra haakt allereerst in op de ‘ondernemende houding’. ‘De overstap van een reguliere mbo-opleiding naar de Netwerkschool is best moeilijk. Je moet er echt ingroeien. Ik deed in het begin niets. Tja, toen ging het dus helemaal fout. Daar kwam ik gelukkig op tijd achter. Ik heb het stuur in eigen handen genomen en doe de opleiding nu zelfs versneld!’

Zelf je rooster maken. Eigen vakanties plannen. Vakken kiezen. Het hoort er allemaal bij. Gelukkig gebeurt het zelfstandig worden onder begeleiding van de zogeheten leercoach. ‘Eerst wordt alles voorgekauwd. Daarna word je steeds meer losgelaten’, vertelt Rachel. ‘Je krijgt de ruimte om te testen of je iets zelf kunt. Lukt het niet, dan kun je hulp krijgen. Ook van andere studenten. Bijvoorbeeld met de planning.’

Ondernemerschap
De ondernemende houding en de zelfstandigheid raken in een stroomversnelling met de verdiepingsmodule Ondernemerschap. ‘Je werkt dan zelf een idee uit’, vertelt Kim. ‘In het begin was het best moeilijk om iets te bedenken. Wat heeft ondernemerschap met zorg te maken? Nu zie ik het nut in. Met een ondernemende houding kun je oplossingsgericht werken. Je krijgt een bredere kijk op wat je kunt betekenen voor de instelling waar je werkt. Ikzelf hoorde dat de kussens in een verpleeghuis heel slecht waren. Daar ga ik dus iets aan doen.’

Naast verdiepende modules zijn er ook nog ‘minoren’, hbo-doorstroom bijvoorbeeld. Of internationalisatie. Het is aan de studenten zelf om te bepalen welke route zij willen bewandelen. Die zelfstandigheid werpt vruchten af, blijkt uit het interview dat de studenten hebben met praktijkbegeleider José Arts, werkzaam bij zorgorganisatie Pantein. Het betreft een gefilmd interview. Als bij vertoning blijkt dat het opnamegeluid te zacht is, schakelen de dames gelijk over in de livemodus: José zit ook in de zaal. Zij onderstreept in haar antwoorden het initiatiefrijke, ondernemende en zelfstandige dat de Netwerkschoolstudenten voor hebben op andere stagiaires. ‘We moeten onze werkbegeleiders beter coachen, want dit is echt een ander type student. Zij geven ons de mogelijkheid ons eigen vakgebied aan te scherpen.’