Summa engineering: studenten voor de klas

Still uit het YouTube-fragment over de 'Kettingzaagfiets'. 'Dit had een van onze studenten kunnen zijn', aldus Geer Swinkels van Summa Engineering.

Still uit het YouTube-fragment over de ‘Kettingzaagfiets’. ‘Dit had een van onze studenten kunnen zijn’, aldus Geer Swinkels van Summa Engineering.

Je verwacht eigenlijk niet anders dan dat studenten van de Netwerkschool die deel uit maakt van ‘de slimste regio ter wereld’ knappe koppen zijn. En jawel, Summa Engineering, want daar hebben we het over, herbergt rastechneuten. Enkele toppers gaven een presentatie op MBO City.

Bekend met de ‘kettingzaagfiets’? Het tv-programma Man bijt Hond wijdde er ooit een item aan. Summa Engineering vertoont een fragment tijdens de MBO City-presentatie. We zien een Vlaamse jongen die onderdelen van een kettingzaag op zijn fiets monteert en daar snelheden van 67 km/per uur (!) mee haalt. ‘Wat toch wel veel is voor een kettingzaag’, aldus zijn eigen commentaar. ‘Dat had een student van ons kunnen zijn’, stelt Geer Swinkels van Summa Engineering. Om vervolgens enkele echte studenten van deze Netwerkschool te introduceren. Hun verhaal doet niet onder voor het getoonde filmpje.

3-D printen
Neem eerstejaars Daan. Hij werkt nu al voor echte klanten. ‘Die wil je echt wat goed voorzetten’, stelt hij terecht vast. Toen Unilever aanklopte met de vraag om een machine die niet naar wens liep te optimaliseren, ging hij en enkele medestudenten aan de slag. Verder maakte hij in opdracht van Ruco een prullenbak die vuilnis samenperst en luchtjes wegwerkt. Daan meldt ook nog dat hij zich zelfstandig heeft verdiept in 3D-printen. ‘Samen met nog twee andere studenten weet ik hierover nu meer dan de docent. Vandaar dat we onze kennis gaan delen.’

Geen ongewone gang van zaken, zo blijkt uit het verhaal van Ruud en Leon. Zij kregen van de Netwerkschool de ruimte om zich te specialiseren in de robotica, buiten de standaardlessen en het lesmateriaal om. Het leverde hen eremetaal op tijdens de EuroSkills, een 7de plek bij de Worldskills en de kans om hun docenten wat te leren. ‘Onze kennis mag niet verloren gaan voor Summa’, laten de mannen weten. ‘Vandaar de les aan de docenten. We gaan ook het lesmateriaal ontwikkelen.’

Peer-to-peer
Niet gelijk naar docent toe stappen als je een vraag hebt, maar eerst aan een leerling vragen: zie daar de cultuur van Summa College. Gelijkgestemden kunnen immers veel van elkaar leren. ‘We beoordelen ook elkaars proefwerken’, vertelt Ruud. ‘Als een docent je proefwerk nakijkt, krijg je vaak niet terug wat je fout hebt gedaan. Nu discussiëren we samen over wat goed en fout is. Er is overigens wel een extra corrector, wederom een student. Je behandelt dus iets wat je fout hebt gedaan nog twee keer. En daar leer je erg veel van.’ ‘De Netwerkschool biedt ons echt veel’, aldus Leon. ‘Er is ruimte voor ontplooiing en zelfstandigheid. En je bent anderhalf jaar van de vier opleidingsjaren bij bedrijven aan de gang. Maar ook de lokalen die door en met bedrijven worden ingericht creëren de bedrijfsmatige sfeer. Echt goed om zo nauw met het bedrijfsleven samen te werken. De techniek gaat immers zo snel. Als je een laptop koopt is deze al verouderd op het moment dat je de winkel verlaat. Daarin kunnen docenten niet voortdurend mee gaan.’

 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Delicious
  • Digg
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Print